Instap
Bekijk hier het introfilmpje:
Mumbai, de stad die nooit slaapt
Stap 1: speel samen het bordspel. Af en toe zullen er opdrachten zijn waarvoor je een filmpje moet bekijken. Deze vind je hieronder terug. Je hoeft er enkel op te klikken!
Stap 2: maak zelf chai! Kijk goed naar het stappenplan dat je hier vindt!
CHAI RECEPT!
- Vul het waterkannetje 2 keer tot aan de streep met water
- Giet dit water in de ijzeren kookpot op het vuur.
- Zet het vuur op stand 3.
- Bij het water voeg je:
* 5 soeplepels thee
* 10 soeplepels rietsuiker
* een halve kan melk
* een snuifje kaneel
* 2 sterretjes steranijs - Laat de chai koken, je mag af en toe eens voorzichtig roeren.
- Als de chai een donkerbruine kleur heeft, is hij klaar.
- Schep de thee met een grote lepel uit, door een zeef.
Street Art
Stap 1: jullie maakten kennis met Ajinkyaa in het bordspel. Ajinkyaa houdt ervan om Street-art te maken.
Weten jullie wat Street-Art is? Ajinkyaa heeft foto’s getrokken van de mooiste exemplaren in Mumbai.
Ook in België is er Street Art. Kijken jullie even mee naar het filmpje?
Stap 2: nu is het aan jullie! Doe de opdracht ‘Streetart’.
Lees de uitleg over Street Art in jullie werkboekje (blader een beetje verder en je vindt de uitleg!) en ga zelf aan de slag! Hier vind je de uitleg ingesproken, heel handig als je niet graag leest!
Verplaatsen in de stad
Stap1: bekijk hieronder het filmpje over vervoersmiddelen in Mumbai.
Stap 2: neem de foto’s van de vervoersmiddelen op je stickervel en neem het werkblaadje ‘WEL/NIET’ helemaal op het einde van je bundel!
- welk vervoersmiddel heb je al eens gebruikt? Plak dit in de kolom WEL
- welk vervoersmiddel heb je nog nooit gebruikt? Plak dit in de kolom NIET.
Stap3: speel nu het ‘hoger-lager’ spel. Meer info staat in jullie werkboekje. Hier vind je nog eens de spelregels.
Spelregels ‘Hoger-lager’
Doel
Win de meeste punten.
Voorbereiding
Kies een spelleider via ‘blad-steen-schaar’.
De spelleider maakt op een kladblad kolommen met de namen van de spelers om straks punten op te schrijven.
De spelleider schudt de 20 kaarten en legt deze met de foto’s naar boven voor zich neer.
Tijdens het spel
De spelleider legt de eerste en de tweede kaart op tafel.
De eerste leerling gooit met de dobbelsteen.
Na het gooien:
- Bij 1 of 2 voorspel je of de maximumsnelheid van het voertuig op de volgende kaart hoger of lager is.
- Bij 3 of 4 voorspel je of het aantal personen dat vervoerd kan worden met het voertuig op de volgende kaart hoger of lager is.
- Bij 5 voorspel je of het voertuig groter is dan die van het huidige voertuig.
- Bij 6 voorspel je of de graad van milieuvervuiling van het voertuig op de volgende kaart hoger of lager is.
De spelleider controleert telkens het antwoord op de achterkant van de kaarten. Is het antwoord juist, dan geef je die leerling 1 punt. Is het niet juist, dan krijgen de anderen een punt.
Stap 4: vul je eigen weggebruikersbewijs in (je vindt dit in je werkboekje, blader een beetje verder!)
Stap 5: hebben jullie goed opgelet? Maak dan de opdracht ‘voor-en nadelen openbaar vervoer’.
Luchtvervuiling
Stap 1: lees de uitleg over smog en fijn stof. Dit vind je even verder in je werkboekje. Je kan het hier ook beluisteren, makkelijk toch?
Stap 2: bekijk het cirkel diagram in je werkboekje (blader daarvoor ook even door) en beantwoord de vragen.
Stap 3: voer het experiment ‘fijn stof ‘ uit. Ook dit vind je even verder in je werkboekje.
Stap 4: maak de digitale opdracht ‘luchtvervuiling’ hieronder. Succes!
De ideale stad
Neem gerust een kladblaadje voor deze opdracht en stop dit dan in je werkboekje.
Stap 1: wat moet er allemaal te vinden zijn in een ideale stad volgen jullie? Schrijf elk 5 dingen op en lees deze voor aan elkaar.
Stap 2: wat willen jullie zeker NIET in de stad hebben? Leg aan elkaar uit waarom.
Stap 3: Hoe zullen mensen zich verplaatsen in jullie stad? Schrijf allemaal minstens 1 vervoersmiddel op en lees dit voor aan elkaar.
Stap 4:
- Luister naar de uitleg over ecologie.
- Denk eens aan ecologische vervoersmiddelen voor in jullie stad!
- Welke vervoersmiddelen willen jullie niet in jullie stad hebben? Waarom?
Stap 5: nu is het aan jullie! Teken jullie ideale stad aan de hand van jullie ideeën! Neem hiervoor een groot blad papier.
Stap 6:
- Kinderrechten! Wie weet wat dat is? Vertel aan elkaar!
- Bekijk het filmpje van Karrewiet hieronder.
- Doe de Kinderrechten quiz in je werkboekje.
- Bekijk de stickers van de kinderrechten.
- Noteer op een kladblad de 6 kinderrechten die jullie het belangrijkst vinden. Stop dit in je werkboekje.
- Kijk terug naar de ideale stad die jullie getekend hebben. Op welke plaats wordt er voor deze kinderrechten gezorgd? Plak de stickers op de juiste plaats.
- De andere stickers mag je kleven in je werkboekje waar je zelf wil!
Einde!
De opdrachten van jullie spoor zitten er op! Goed gewerkt!
Hopelijk vonden jullie het leuk? Laat zeker weten aan de meester of juf als jullie tips hebben om deze website nog beter te maken!